© iWords.nl | 2010 - 2015
• Tekstschrijven
• Vormgeving
• Communicatieadvies
• Workshops
Pyloon 16
6641 MT  Beuningen
06 - 33 44 86 55
mitch@iwords.nl
WAT ZEG JE
EIGENLIJK?
Natuurlijk is de manier waarop je jezelf presenteert tijdens een zakelijk
gesprek belangrijk. Dat hebben we allemaal prima begrepen. Een
accountmanager zal het bijvoorbeeld niet in zijn hoofd halen zich bij een
klant te melden in een verwassen joggingbroek en vettig voetbalshirt. Nee,
hij zal zich presenteren in een keurig pak, netjes spreken en zijn
gesprekspartner vriendelijk en respectvol te woord staan.
‘Online’ & ‘offline’
De juiste boodschap overbrengen in een persoonlijk gesprek (‘offline’) is
een stuk makkelijker dan hetzelfde effect bereiken in een geschreven stuk
tekst (‘online’). Face-to-face heb je te maken met lichaamstaal, intonatie
en een scala reacties die je direct kunt zien. Als je gesprekspartner je niet
begrijpt, kun je een andere uitleg proberen of bijvoorbeeld een
verhelderende berekening op een servetje krabbelen. Je hebt dus
meerdere kansen om je verhaal zo duidelijk mogelijk te vertellen.
In een geschreven stuk tekst gaat dat al een stuk lastiger. Neem je
bedrijfswebsite als voorbeeld. Over het algemeen krijg je hier maar één
kans om de bezoeker te vertellen waarom ze juist bij jou moeten zijn. En
dan ook nog in maar een paar luttele seconden.
De websitesurfer is namelijk altijd gehaast en heeft daarom simpelweg
geen tijd en zin om een rommelig verhaal te gaan ontcijferen. Ze willen
direct zien of jij hem of haar kan helpen met hun specifieke probleem.
- Als je op je homepage eerst de geschiedenis van je bedrijf vertelt, loop je
direct omzet mis;
- Als je tekst vol met taalfouten zit, loop je direct omzet mis;
- Als je zo hard mogelijk schreeuwt dat jij de beste bent, loop je… etc. Je
begrijpt wel wat ik bedoel.
Kleed je website om
Gebruik je homepage als een net pak, niet als verwassen joggingbroek.
Zorg  er dus voor dat de teksten op je website passen bij je bedrijf. Kom
meteen ter zake en vertel de bezoeker wat ze van jou kunnen
verwachten én waarom ze bij jou moeten zijn.
Match de toon met die van je doelgroep. Net zoals je dat zou doen in een
persoonlijk gesprek.
Makkelijker dan je denkt
Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Niet iedereen heeft het in
de vingers om in een paar zinnen een duidelijk en pakkend verhaal te
vertellen. En dat geeft ook helemaal niets. Je kunt daarvoor de hulp van
een professionele tekstschrijver inroepen, maar bepaalde zaken kun je
eenvoudig zelf al aanpassen.
Begin bijvoorbeeld door je teksten te lezen zoals een klant dat zou doen.
Kijk er dus niet naar vanuit je bedrijf, maar vanaf die andere kant. Wat zeg je
dan eigenlijk? Is het begrijpelijk? Gebruik je veel vage marketing- en
vaktermen of spreek je de lezer toe in heldere taal. Zie je direct wat je
bedrijf te bieden heeft, of kom je daar pas achter als je doorklikt naar de
andere webpagina’s. Is het allemaal duidelijk zonder gekrabbelde
berekening op een servetje?
En hoe is het tekstbeeld?. Kijk je aan tegen een enorme letterbak zonder
witregels en tussenkopjes? Gebruik je een lettertype dat past bij uw bedrijf?
Zijn afbeeldingen en tekst goed op elkaar afgestemd?
Word herkenbaar
Als je de tijd neemt om met andere ogen naar je teksten te kijken, is de
kans groot dat je al flink wat zaken ziet die misschien wat beter zouden
kunnen. En dat is dus direct winst, want veel ‘missers’ kun je zelf gemakkelijk
rechtzetten. Daar heb je geen tekstschrijver voor nodig. Alleen een beetje
geduld en inzicht in je doelgroep.
Maar zorg er wel voor dat je consequent de zelfde stijl blijft hanteren. Niet
alleen op je website, maar ook in uw standaard e-mails, in je nieuwsbrieven
en eigenlijk in alles wat onder de noemer ‘bedrijfsteksten’ valt. Dit zijn
namelijk allemaal contactmomenten met je doelgroep en dus kansen die
je gewoon moet benutten. Het zorgt er uiteindelijk voor dat je een
herkenbare identiteit creëert voor je onderneming. Een imago dat past bij je
doelgroep. Iets dat herkenbaar is, voelt vertrouwd. En dat is precies waar
(potentiële) klanten naar op zoek zijn: iemand die ze begrijpt en hen zonder
ingewikkeld gedoe helpt met hun probleem.
Los die problemen dus op met het aanpassen van je bedrijfsteksten en
begin met het verhogen van je omzet!
Deze blog is oorspronkelijk verschenen als gastblog op de website van
Scholtanus Bedrijfsadvies.
comments powered by Disqus
Mail me direct Mail me direct