© iWords.nl | 2010 - 2015
• Tekstschrijven
• Vormgeving
• Communicatieadvies
• Workshops
Pyloon 16
6641 MT  Beuningen
06 - 33 44 86 55
mitch@iwords.nl
WAT IS EIGENLIJK
EEN EFFECTIEVE BEDRIJFSTEKST?
Om die vraag te beantwoorden, is het natuurlijk handig eerst te weten wat
‘effectief’ precies betekent.
In de context van bedrijfsteksten betekent effectief simpelweg
‘doeltreffend’.
Maar dat klinkt niet sexy. Een beetje stoffig zelfs.

'Doelgroeptreffend'
Dat gaan we anders doen.
Het doel dat ‘getroffen’ moet worden, is natuurlijk de (potentiële) klant.
Oftewel je DOELgroep.
Eigenlijk is een goede bedrijfstekst dus 'doelgroeptreffend': je vertelt je
doelgroep niet wat jij wilt zeggen, maar wat zij willen horen.
IBM heeft hier ooit een billboard aan gewijd. Geen toeters, Geen bellen.
Alleen deze tekst:
“Stop selling what you have. Start selling what they need”.






















Duidelijke taal, met een krachtige boodschap. Maar nog lang niet iedereen
heeft dit begrepen.

Doof
Veel te vaak nog wordt een lezer geconfronteerd met ingesleten
verkooppraatjes.
Bedrijven roepen om het hardst dat zij toch echt de beste zijn en dat hun
product of dienst beter is dan die van alle anderen.

Eén van die bedrijven zal ongetwijfeld gelijk hebben. Want één van hen zal
inderdaad het beste product of de beste dienstverlening hebben. Maar
deze ondernemingen zijn zo druk bezig met ‘schreeuwen’ dat ze hun
doelgroep allang niet meer kunnen horen.
En dat zijn toch echt de personen die de schoorsteen laten roken.

Los het probleem op
In een goede bedrijfstekst roep je dus niet zo hard mogelijk dat jij de beste
bent. Nee, je kunt ze beter iets anders vertellen. Geef ze informatie, geef ze
advies of help ze met het vinden van een oplossing voor hun probleem.
Zo’n probleem kan simpelweg zijn dat ze op zoek zijn naar een bepaald
boek.

Als boekverkoper help je ze dan door zo makkelijk en snel mogelijk dat
boek te vinden. De prijs wordt hierdoor ineens minder relevant. De klant is
tenslotte prettig geholpen en daar mag best iets extra’s voor worden
afgerekend.
Je hebt hen uiteindelijk tijd bespaard door snel een antwoord te kunnen
geven.

Het heeft als boekhandelaar geen zin om zo hard mogelijk te brullen dat je
de grootste collectie boeken in Europa hebt die bovendien spotgoedkoop
zijn. Als je klanten bij jou te veel moeite moeten doen om te vinden wat ze
zoeken, is de terugknop in de browser snel gevonden. We hebben namelijk
allemaal haast. En zeker op internet.

Wat wil je doelgroep?
Vertel je lezer dus wat ze willen horen.
Laat ze weten dat je in hun wereld leeft en er niet alleen op uit bent zoveel
mogelijk handel te lozen. Je moet je doelgroep dus kennen.
Nou zullen veel marketingmedewerkers direct roepen dat ze hun
doelgroep wel degelijk kennen. Dat is namelijk een huisvrouw van 37 jaar
(gemiddeld), met 2,4 kinderen, 1 keer gescheiden en met een
bestedingsruimte van zoveel euro per week. Oh ja, en ze woon in Almere
(rijtjeshuis) met anderhalve kat en een tuin op het zuiden.

Dat is vast wel belangrijke informatie. Maar weet je nu ook waar ze naar op
zoek is?
Heb je eerst je product een jaar lang verkocht en toen gekeken wie daar
het meest de bankpas voor uit de zak trok. Of ben je gaan uitzoeken wie
jouw product of dienst het hardst nodig heeft en wat je zou kunnen doen
om het hen daarmee zo makkelijk mogelijk te maken?

Hier moet je zijn!
En daar gaat het nog best vaak scheef.
Bedrijven draaien nog regelmatig op een jarenlang automatisme als het
gaat om communicatie naar de klant. Alles is er op gericht om de handel
te verkopen. De kreten, de pitch, de beelden.
Bestaande en potentiële klanten worden voortdurend gebombardeerd
met varianten op de schreeuw om aandacht: “Wij! Kijk naar ons! Wij zijn de
beste! Hier moet je zijn!”.
Zo wordt dat tenslotte al jaren gedaan. Dus dan zal het wel werken. Toch?

Nee, niet meer. En het wordt ook steeds minder.
De consument is wijzer geworden. We weten inmiddels echt wel dat er een
enorm aanbod is in vrijwel alle markten en disciplines. We zijn reclamemoe
aan het worden.
Als het even kan, zappen we de reclameblokken weg en gooien we
luidruchtige flyers en folders liefst ongelezen bij het oud papier.
Websites die op de homepage al beginnen met intimiderend borstgeklop,
worden sneller weggeklikt en ‘wervende’ e-mails van bedrijven worden
automatisch doorgestuurd naar de spammap of direct gedelete.
Schreeuwen om aandacht in je commerciële uitingen heeft dus nog maar
een beperkt effect.

Bedrijf wordt persoon
Maar toch zijn er bedrijven die hun boodschap over weten te brengen.
Zonder geschreeuw of gepolijste reclamekreten.
Deze bedrijven hebben ontdekt dat hun doelgroep op zoek is naar
informatie. En niet naar informatie zonder ziel. Nee, we zijn tegenwoordig op
zoek naar de mens achter het bedrijf.
We willen weten wie ze zijn. We willen van ze leren zonder direct ergens
aan vast te zitten. We willen verwend en verleid worden.

Niet omdat we het geld liever in de zak houden, maar omdat we ons
prettig willen voelen over onze aankoop.
We willen zeker weten dat we aan het juiste adres zijn. Dat we te maken
hebben met iemand die ons begrijpt en die ons zeker niet in de steek zal
laten als we een klacht of probleem hebben.

Richt een fanclub op
En dat is de nieuwe trend. Als je als bedrijf serieus wilt worden genomen
door je doelgroep, zal je dat ook eerst zelf moeten doen. Laat ze zien dat je
ze begrijpt en vertel in normale spreektaal wat ze willen horen.
Geef ze de zekerheid dat je ze niet in de steek zal laten. Ook niet nadat de
factuur is betaald.

Op die manier creëer je een soort fanclub die met liefde je ambassadeur
wil zijn. Ze promoten graag en gratis jouw bedrijf en alleen maar omdat jij
hebt begrepen wat ze nodig hebben.

Ga er dus even goed voor zitten, bekijk je eigen bedrijfsteksten en vraag je
af: “Ben ik tegen mijn lezers aan het schreeuwen of laat ik ze weten dat ik
hun probleem ga oplossen?“.
comments powered by Disqus
Mail me direct Mail me direct
IBM billboard