© iWords.nl | 2010 - 2015
• Tekstschrijven
• Vormgeving
• Communicatieadvies
• Workshops
Pyloon 16
6641 MT  Beuningen
06 - 33 44 86 55
mitch@iwords.nl
WAARSCHUWING:
DEZE TEKST BEVAT NONTENT!
In onze wereld boordevol keurmerken, veiligheidsvoorschriften,
waarschuwingslabels en verregaande regelgeving valt één onderwerp (tot
nu toe) nog ongestraft tussen wal en schip: content. En dat is jammer...

Content wordt namelijk dagelijks op krankzinnig grote schaal
geproduceerd. Wereldwijd zijn duizenden schrijvers bezig iedere dag weer
(voornamelijk) websites te vullen met professionele content.

Of toch niet?

Geen kennis en ook geen vermaak
Laten we eerlijk zijn, het overgrote merendeel van de teksten die we
dagelijks voorbij zien komen, voegt nou niet bepaald iets toe aan onze
kennis.
Zelfs niet aan ons vermaak.

Het is content geproduceerd door matige en vaak zelfs uitgesproken
slechte schrijvers. Meestal op bestelling van een opdrachtgever die
simpelweg kwantiteit wil zien.

Daar kunnen die schrijvers zelf ook niet zo veel aan doen trouwens. Hun
vruchteloze inzet wordt tenslotte beloond met misdadig lage
vergoedingen. Logisch dus, dat complete blogs en artikelen binnen een
uurtje worden verzonnen, uitgetypt en plompverloren online worden gezet.

Schrijver Bouke Vlierhuis behandelde deze ‘plofcontent’ al eens in een blog
op 42BIS.nl, direct gevolgd door een interessante discussie in de comments
die door Hans Koevoet (van Web & Words) ook nog eens via Linkedin werd
aangezwengeld.

Nontent: de definitie
In het Nederlands heeft deze inhoudsloze veelschrijverij tot nu toe nog niet
echt een definitieve naam gekregen. Alhoewel ik de ‘plofcontent’ van
Bouke eigenlijk best een prima vondst vind.

In het Engels is zo’n benaming trouwens al jarenlang ingeburgerd: NONtent.
Marketing grootheid George Tannenbaum riep er ook al een iets over in
een miniblog.
En het Urban Dictionary heeft er zelfs een heuse definitie aan gewijd:

Nontent (noun)
Material of a larger work (literary or otherwise) that is lacking in substance,
attraction or worth, and therefore provides nothing to its supposed
audience: The opposite of content (noun), usually generated when the
author/creator is lazy, apathetic, takes their audience for granted and/or
has abandoned the larger work summarily. 

In het Nederlands heb ik tot nu toe alleen nog nergens zo’n definitie
kunnen ontdekken. Hoogste tijd dus voor ‘onze’ variant…

Komt ie dan:

Nontent (zelfstandig naamwoord)

Stuk tekst (online of offline) waarvan de inhoud absoluut geen toegevoegde
waarde heeft voor de lezer.

(1)Nontent wordt geproduceerd door (tekst)schrijvers die zich niet willen
(of kunnen) verdiepen in de beoogde doelgroep. Het veelvuldig
gebruik van fantasieloze woorden en zinnen (clichés) zorgt bij de lezer
doorgaans voor direct intredend geheugenverlies m.b.t. de zojuist
gelezen informatie.

(2)Nontent is het tegenovergestelde van ‘content’ waarbij het doel is de
lezer met kwalitatieve teksten en creatief taalgebruik te verleiden tot
conversie, te informeren of te vermaken.

(3)Nontent wordt voornamelijk aangetroffen op websites, maar ook met
grote regelmaat gesignaleerd in diverse reclame-uitingen (tv, radio,
tijdschriften, brochures, folders etc.).

Zo. Dat is tenminste duidelijk.

Verder zal het waarschijnlijk geen enkele invloed hebben op de nimmer
aflatend stortvloed van ‘plofcontent’, maar met behulp van deze definitie
kun je potentiële klanten in ieder geval duidelijk maken dat kwalitatieve
content simpelweg meer oplevert dan nietszeggende bakken tekst.

En ja, daar hangt (terecht) een ander prijskaartje aan...

Stukje bij beetje
Dat waarschuwingslabel zal er wel nooit komen. Zo gaat dat nou eenmaal
met digitale dingen: nauwelijks te controleren en we hebben nog steeds
geen wereldwijde  ‘internetpolitie’. Alhoewel Google al behoorlijk op weg is
die titel te claimen.

Maar misschien kunnen we met z’n allen, stukje bij beetje, het aandeel van
kwalitatieve content vergroten en onze (potentiële) opdrachtgevers
bewust maken van het feit dat nontent gewoon niet werkt.

Nu niet en nooit niet.
comments powered by Disqus
Mail me direct Mail me direct