© iWords.nl | 2010 - 2015
• Tekstschrijven
• Vormgeving
• Communicatieadvies
• Workshops
Pyloon 16
6641 MT  Beuningen
06 - 33 44 86 55
mitch@iwords.nl
Als ondernemer heb je gewoon een visitekaartje. Zo’n fijn, stevig
kartonnetje met contactinformatie.
Het niet hebben van een visitekaartje, voelt naakt en ongemakkelijk.
Belangrijk dus om zo’n kaartje te kunnen presenteren wanneer dat nodig is.

Maar omdat er nou eenmaal heel veel ondernemers rondlopen, bestaan
er ook ontzettend veel visitekaartjes.

Mooie en onderscheidende visitekaartjes. Maar vaak genoeg kom ik
exemplaren tegen die me doen denken aan die geprinte dingetjes die ik in
de jaren 80 ooit op een NS-stations uit een automaat heb gehaald
(bestaan die trouwens nog?).


Hoe zorg je ervoor dat jouw kaartje
onderscheidend is?
Dat vertel ik je graag in deze blog.

Maar eerst even een voorbeeld hoe het gewoon niet moet. In de loop van
de blog lees je waarom…

























Wat is precies een visitekaartje?
Je visitekaartje is een tastbare bevestiging van een contactmoment. Een
handige, draagbare verzameling van basisgegevens om te bewaren om
op een later moment nog eens te kunnen raadplegen.


Wat moet er op een visitekaartje staan?
Niet te veel. Maar ook zeker niet te weinig.
Het hangt ook een beetje van je bedrijfstak af, maar mijn advies is om het
zo beknopt mogelijk te houden.

De belangrijkste punten:

• Je logo en bedrijfsnaam (als dit niet al leesbaar in je logo staat).
• Je naam.
• Je websiteadres.
• Je e-mailadres.
• Je telefoonnummer.

Afhankelijk van je branche kun je hier nog de volgende informatie aan
toevoegen:

• Je functietitel.
• Je bezoekadres.
• Een pay off.
• Een korte opsomming van je meest belangrijke diensten.

Meer is gewoon niet nodig. ‘Less is more’ en dat soort dingen.


Wat moet er NIET op een visitekaartje staan?
Extra informatie die (als het goed is) ook op je website te vinden is. En een
rijtje zaken die je gewoon niet op een visitekaartje thuishoren.

Voorbeelden genoeg, maar hieronder vind je een paar zaken die je echt
moet proberen te vermijden.

• Een (profiel)foto van jezelf.
• Een QR-code met een link naar je website.
• URL’s naar je social media-profielen (Facebook, Linkedin, Twitter).
• Een wervende aanbieding van je product of dienst.
• Smiley’s (echt gezien…).
• ‘Groetjes,’ en dan je naam (ook echt gezien…).
• Een faxnummer (twijfelgevalletje. Wordt dit nog steeds gebruikt?).
• KvK-nummer.
• IBAN-nummer.
• BTW-nummer.
• +31 (0).. etc. (als je alleen maar zaken doet binnen Nederland).
• Een URL dat begint met ‘http://’.
• Kreten als: ‘Like ons op Facebook!’, of ‘Volg ons op Twitter!’.
• De functietitel ‘Directeur’, of ‘CEO’ (als je een eenmanszaak hebt).
• Een reclameboodschap van iemand anders (‘Visitekaartjes zijn GRATIS
bij www.vistaprint.nl!')
• Je initialen. Gebruik je volledige naam om persoonlijker over te komen.
• Voorvoegsels als ‘Dhr.’ Of ‘Mevr.’.


Wat zijn overbodige toevoegingen op een
visitekaartje?
Om ruimte te besparen op dat kleine kartonnetje, kun je best een aantal
zaken weglaten.
Dat zijn dan vooral de toevoegingen die vallen in de categorie ‘bleading
obvious’.

De meest voor de hand liggende zijn de voorvoegsel gevolgd door een
dubbelepunt.

• Telefoonnummer: …
• Mobiel: …
• E-mailadres: …
• Website: …
• Adres: …

Leg ik even uit (ook al blijft het ‘bleading obvious’)

De gemiddelde mens weet best hoe een telefoonnummer in elkaar zit: als
(bijvoorbeeld) ‘020’ wordt gevolgd door zeven ander cijfers, gaat het om
een vaste lijn.
En als iets begint met ‘06’ weten we dat het gaat om een mobiel nummer.

We herkennen een e-mailadres (met streepje…) aan de ‘@’. En het adres
van een website begint natuurlijk altijd met ‘www’ (niet ‘http://www’).
Soms kun je zelfs de ‘www’ weglaten, maar dat hangt een beetje van je
persoonlijke voorkeur af.

Tenslotte weten we ook al een tijdje hoe een fysiek adres er uitziet:

Straat + huisnummer
Postcode + woonplaats

Al die toevoegingen (of voorvoegsels) kun je dus schrappen om kostbare
ruimte te creëren op je visitekaartje.

Als alternatief kun je eventueel kiezen voor icoontjes (een telefoontje, een
envelopje etc.).
Nog steeds ‘bleading obvious’, maar in ieder geval scheelt het ruimte…


Het ontwerp
Natuurlijk besteed je de nodige aandacht aan het ontwerp van je
visitekaartje. Het is tenslotte een mogelijkheid om indruk te maken en je
bedrijf te promoten.

Welk ontwerp kies je dan?
Vermijd in ieder geval de standaard templates van bijvoorbeeld Vistaprint.
Want hoe lullig zou het zijn als je tijdens een netwerkbijeenkomst je kaartje
afgeeft en precies zo’n zelfde kaartje terugkrijgt van je gesprekspartner.

Niet echt onderscheidend en daarmee een gemiste kans.

Voor het ontwerp van een professioneel visitekaartje moet je even
investeren. Zoek en vind een vormgever die met jouw huisstijl een
visitekaartje aflevert dat past bij het imago van je bedrijf.

Ja, dat kost even iets. Maar je bent daarmee wel verzekerd van een uniek
ontwerp en een eigen identiteit. En dat levert op den duur weer geld op.


Lettertype
Als je zelf handig genoeg bent met ontwerpprogramma’s (zoals
bijvoorbeeld Adobe InDesign), gebruik dan een lettertype dat aansluit bij je
huisstijl.
Gebruik dit consequent en varieer zo min mogelijk in grootte om een rustig
leesbeeld te bewaren.


Kleurgebruik
Een full color visitekaartje is natuurlijk een prima uithangbord(je) voor je
bedrijf.
Maar maak hier wel verstandig gebruik van.

‘Full color’ betekent namelijk niet dat je ook direct alle denkbare kleuren
op je kaartje moet weergeven.
Kies voor de hoofdkleur(en) van je huisstijl en maak daarmee een
statement.

Tegenwoordig is het dubbelzijdig drukken van een visitekaartje niet zo gek
veel duurder dan een enkelzijdig versie. Dus dat geeft jou de mogelijkheid
om daar in je kleurgebruik creatief mee om te gaan.

Let er alleen wel op dat je tekst goed leesbaar blijft. Kies voor je tekst een
contrasterende kleur om ervoor te zorgen dat je informatie helder
overkomt.


Je visitekaartje is geen vervanging van je website
Naast een verzameling van je (basis) contactgegevens is het een ingang
of opstapje om de ontvanger uit te nodigen ook eens een kijkje te gaan
nemen op je website.

Maar een visitekaartje is niet geschikt om te gebruiken als uitgebreid
informatiemedium. Daar waren we al uit.
Het doet meer dienst als een gekrompen hard copy van je contactpagina
en daar moet het ook bij blijven.

Wil je toch een tastbare en uitgebreide verzameling van je kunsten of
producten uitdelen, kies dan voor een flyer, een folder of een brochure.

En geef daar dan je visitekaartje bij.


Het formaat
In Nederland is het meest gebruikelijk formaat 85mm. X 55mm. Dat kan
natuurlijk zowel staand als liggend zijn. Voor allebei is iets te zeggen.

Er zijn allerlei varianten mogelijk (dubbelgeklapt, een andere vorm, groter
of kleiner), maar probeer je te beperken tot de standaard maat.
Op die manier past jouw kaartje in alle mappen en Rolodex-systemen en is
de kans een stuk kleiner dat je kaartje ergens anders wordt bewaard en
sneller zoek raakt.


Het materiaal
Meestal zal er voor karton gekozen worden. Een dikte van 350 gram is het
meest gebruikelijke, maar daar kun je natuurlijk altijd op variëren.

Wat ook een tijdje populair is geweest, is een visitekaartje in de vorm van
een creditcard. Van plastic dus.
Retehandig voor bedrijfstakken waar karton te snel zou beschadigen, of
vies zou worden (garagebedrijven bijvoorbeeld).

Maar aan de andere kant ook weer een beetje onhandig op te bergen.
Als je drie van die kaartjes in je portemonnee stopt, loop je al snel met een
flinke bult rond.

Verder zijn er eigenlijk talloze kartonnen opties te verkrijgen. Iedere
professionele drukker kan je daarvan een mooie lijst laten zien.


Dat zijn nogal wat ‘regeltjes’...
En toch kun je binnen al die ‘regeltjes’ een prima onderscheidend
visitekaartje neerzetten. Gewoon door de identiteit van je bedrijf slim en
creatief te gebruiken.

Je logo, je huiskleur, je lettertype en je indeling zorgen allemaal voor een
kaartje waar de standaard templates hopeloos bij verbleken.


Laat de jouwe eens zien dan?
Ja, die zat er natuurlijk aan te komen…
Natuurlijk voldoet mijn kaartje aan het hele verhaal hierboven. In mijn eigen
stijl.

Voor mij was de insteek: lekker minimaal, met alleen de hoognodige
informatie. De rest heb ik je namelijk al verteld tijdens een prettig gesprek
voordat ik je mijn kaartje overhandigde.

En dit is dus het ontwerp geworden waar ik prima mee uit de voeten kan.




























De duurste
Tenslotte wilde ik je deze toch niet onthouden: het duurste visitekaartje ter
wereld (waarschuwing: kneitertrage website).
Van de firma Black Astrum in Londen. Te bestellen vanaf 25 stuks voor
pakkembeet €1.100,- per kaartje. Compleet met diamantjes.






















Mocht je trouwens zo’n kaartje hebben, dan kom ik graag een keertje bij je
langs. Vooral ook om te vragen hoe je zo succesvol bent geworden dat je
een dergelijk visitekaartje kunt betalen…
VISITEKAARTJES:
DE BELANGRIJKSTE DO'S EN DON'TS
comments powered by Disqus
Mail me direct Mail me direct