© iWords.nl | 2010 - 2015
• Tekstschrijven
• Vormgeving
• Communicatieadvies
• Workshops
Pyloon 16
6641 MT  Beuningen
06 - 33 44 86 55
mitch@iwords.nl
LEER MR. T KENNEN
(EN VERHOOG JE OMZET)
Hanenkam, nors gegrom, 14 kilo kettingen en iedereen was een “Sucker”
(of een “Fool”)
Dat is de Mr. T die we allemaal kennen als B.A. Baracus uit The A-Team.
Mooie vent.

Maar de enige omzet die ooit heeft verhoogd, is die van hemzelf.

Mr. T (maar dan anders)
Daarom maak je vandaag kennis met een andere Mr. T. De versie die wél
voor meer omzet kan zorgen.
Deze Mr. T heeft namelijk iets meer te melden dan alleen wat nors gegrom.
Hij gaat je laten zien wat er iedere dag weer wereldwijd miljoenen keren
gebeurt als iemand op een link klikt die naar een website leidt. Ook die van
jou.

Aangenaam
Dit kereltje hieronder is de nieuwe Mr T. Bekijk hem even goed en je ziet al
snel waar die ‘T’ in zijn naam vandaan komt.




























Teleurgesteld of tevreden
Eén van deze twee T’s is de uitkomst van ieder website bezoek. Overal en
altijd.

Iedereen kent inmiddels wel de stelling dat een websitebezoeker binnen
enkele seconden beslist of hij blijft of vertrekt.
Niets nieuws dus en voor communicatieprofessionals gesneden koek.

Maar mijn klanten dachten daar anders over. Logisch natuurlijk, want zij
hebben andere specialiteiten op hun eigen vakgebied.
Het uitleggen van die paar seconden beslissingstijd (en het gevolg
daarvan) viel dus vaak niet mee.

Dat kan makkelijker
Ik heb daarom het poppetje met de 7 T’s geïntroduceerd. Dat hij nu even
‘Mr. T' heet, komt door mijn gebrek aan inspiratie, maar daar kom ik straks
nog even op terug (vergeet dus niet het einde van dit blog te lezen).

In dit poppetje zie je de fases (of stappen) die iedere keer weer voorbij
komen. Bij ieder websitebezoek. Overal. En het mooie is:

JIJ HEBT DE REGIE!

Ik ga het uitleggen. We beginnen bij de voeten.

Trigger
Dat is altijd het startpunt. Iemand klikt op een link naar jouw website.
Dat kan omdat je bent gevonden via een zoekopdracht in Google, of
jouw URL staat ergens op een andere website.

In ieder geval is die persoon getriggerd om jouw website eens nader te
gaan bekijken.
Je hebt dus iets goed gedaan. Je SEO is dik in orde, of jouw link lokt op een
andere manier een bezoeker naar je website.

Traffic
Je hebt nu dus traffic naar je website. Het maakt even niet uit naar welke
pagina dat precies is. Dit model is universeel en geldt dus voor al je
pagina's.

Traffic naar je website is goed. Je hebt namelijk nu een kans om deze
bezoeker over te halen met jou in zee te gaan.
Je zit nog in de oranje zone, maar die is flinterdun. Je wilt zo snel mogelijk in
de groene zone terecht komen.

Twijfel, Toon & Tijd
Nu wordt het spannend… Deze drie fases zijn het meest belangrijk. Leer
alleen deze drie uit je hoofd en je zit eigenlijk al goed.

De bezoeker is dus aangekomen op je website met hooggespannen
verwachtingen.
Het zoekresultaat in Google of de link op die andere website hebben
tenslotte iets beloofd:

Je gaat hier vinden wat je zoekt!

En op dat moment moeten jouw digitale verleidingskunsten direct vol aan
de bak.

Twijfel
Als voor je bezoeker niet direct duidelijk is dat op jouw website inderdaad
het antwoord op zijn vraag te vinden is, slaat de twijfel toe:

Zit ik hier wel goed?

Als je bijvoorbeeld financieel advies verkoopt, maar dit blijkt niet uit je logo,
je afbeeldingen of de koppen in je tekst, zal die twijfel alleen maar
toenemen.

Wat moet ik nu doen? Waar moet ik op klikken?

Dit soort vragen schieten razendsnel door het hoofd van je bezoeker. En hij
heeft haast.
Het antwoord op zijn vraag werd hem beloofd (trigger), maar die belofte
werd niet nagekomen. Hij is dus teleurgesteld en vertrekt.

Toon
Maar stel dat wel direct duidelijk is wat je aanbiedt. Dan ben je al goed
bezig.
Er is geen twijfel bij je bezoeker of hij in ieder geval op de juiste website
terecht is gekomen.

Zijn beoordeling gaat in de volgende versnelling: hoe is de toon?

Op welke manier wordt hij toegesproken door jou? Heb je schreeuwerige
teksten die bol staan van het borstgeklop (IK BEN DE BESTE! KOOP MIJN
HANDEL! NU!) of vertel je kort, kalm en bondig wat je in de aanbieding hebt
en waarom je bezoeker niet verder hoeft te zoeken.

En hoe staat het met de kleurtoon. Klopt die met je boodschap?
Als je bijvoorbeeld een roze bloementhema hebt losgelaten op een
website met hengelsportartikelen zal er verwarring zijn. En dat is weer twijfel.
Niet goed dus.

Als je toon niet in orde is (tekstueel en visueel), komt alsnog die teleurstelling
en is je bezoeker al op weg naar de uitgang.

Tijd
Maar gelukkig blijkt dat allemaal in orde te zijn. Je hebt alle twijfel
weggenomen en ook je toon is prima in orde. Je klant is nog steeds
tevreden.

Nu komt dus die laatste horde: hoeveel tijd is je bezoeker kwijt om te
vinden wat hij zoekt?

Met andere woorden: moet hij zich eerst door een uitpuilend menu met
onduidelijke benamingen klikken om de informatie te vinden die hij zoekt,
of is het glashelder dat hij met één of twee klikken op zijn plaats van
bestemming uitkomt.

Ik zei het net al: je bezoeker heeft haast. En iemand die haast heeft, wil
direct duidelijkheid.
Is er twijfel of zijn missie binnen een paar klikken zal slagen, dan zal hij
teleurgesteld afdruipen.

Zijn portemonnee blijft in zijn zak en hij gaat op zoek naar een nieuwe
trigger. Jammer, want deze potentiële klant zie je waarschijnlijk nooit meer
terug.

Tevreden
Dat is natuurlijk jouw doel: tevreden bezoekers die uiteindelijk tevreden
klanten worden. Dat maakt jou tenslotte ook tevreden.
En, zoals ik al zei, jij hebt daarover de regie.

Zorg ervoor dat er na de trigger geen twijfel is over de toon van je website
en de tijd die een bezoeker kwijt is om tot een eerste resultaat te komen.

Dan heb je pas echt een kans om je omzet te verhogen.

Maar hoe zit dat dan met 'Mr. T'?
Tja, die naam vind ik zelf niet geweldig. Hij voelt een beetje gejat.

Ik ben dus op zoek naar een andere benaming voor dit 'T-model'. En ik
hoop dat jij me daarmee kunt helpen.

Laat je creatieve brein de vrije loop en geef je suggestie als commentaar
onder deze blog. Of, als je dat makkelijker vindt, schrijf een reactie op het
platform waar je de link naar deze blog tegenkwam (Linkedin of
Facebook).

Je kunt helaas geen prijs winnen. Maar wel een beetje eeuwige roem als
dit model voortaan door iedereen gebruikt gaat worden.
En als de naam uiteindelijk gekozen is (laten we zeggen op 1 januari 2014)
dan pas ik natuurlijk deze blog aan en vermeld ik jou daar ook in. Als je wilt,
mét een link naar je eigen website.

Zelf gebruiken?
Wil je ondertussen het model zelf alvast gaan gebruiken? Bijvoorbeeld in
trainingen of gewoon om het verhaal sneller duidelijk te kunnen maken
aan je klanten, ga gerust je gang.

Een kleine bronvermelding stel ik natuurlijk altijd op prijs, maar is niet
verplicht. Ik zou namelijk niet weten hoe ik zoiets zou kunnen controleren…

Wordt dus vervolgd op 1 januari 2014!

Het vervolg...
Veel te laat. Ik weet het. Duizend maal excuses voor deze belachelijke
vertraging.
Het is inmiddels 30 januari en Mr. T was even op de achtergrond geraakt.

Dat heb je met verhuizingen (van mij) en alle drukte die daar omheen
hangt.
Maar goed, eigenlijk zijn we niet veel verder gekomen. Er is maar liefst 1
suggestie gekomen voor een nieuwe naam van het model. En da's niet zo
veel.

Nou heb je inderdaad maar 1 naam nodig, maar dan moet dat natuurlijk
wel direct de juiste zijn. Helaas was dat niet zo, maar toch wil ik deze solo-
bijdrager bedanken voor het meedenken!

Vooralsnog houden we het dus even bij 'Mr. T'. Maar...
Het kan natuurlijk zomaar zijn dat er iemand in Nederland of België een
briljante ingeving krijgt en die vervolgens ook met mij wil delen.
De lijnen staan dus nog open.

Dit keer zal ik er geen 'deadline' aan hangen, want het model is tenslotte
tijdloos.

Deel je inspiratie met mij op de manier die je zelf prettig vindt.

Succes!
comments powered by Disqus
Mail me direct Mail me direct