© iWords.nl | 2010 - 2015
• Tekstschrijven
• Vormgeving
• Communicatieadvies
• Workshops
Pyloon 16
6641 MT  Beuningen
06 - 33 44 86 55
mitch@iwords.nl
KOM HIER NIET WERKEN:
WIJ ZIJN NAMELIJK POEPSAAI!
Tenminste, dat is de indruk die je van 99% van de werkgevers krijgt als je een
half uurtje langs de vacatures op een willekeurige vacaturesite klikt.

'Wie zijn wij'
Meestal begint zo’n vacaturetekst met een inleidend babbeltje over het
zoekende bedrijf.
Standaard zinnen, boordevol clichés waarin eigenlijk voornamelijk wordt
geroepen wat ze de afgelopen jaren allemaal hebben bereikt. De visie, de
missie etc.

‘Wat je van ons kunt verwachten’
Vervolgens lees je dan de functieomschrijving.
En daar blijkt toch steeds weer dat je sowieso aan de slag zal gaan in een
gemotiveerd team voor een bedrijf met een open cultuur en korte lijnen.

Je gaat enorm veel doen voor het bedrijf. En terecht natuurlijk. Een flink
takenpakket doorspekt met managenttermen en omfloerste manieren om
te melden dat je vooral veel zaken zelf zult moeten doen. Gelukkig meestal
wel in dat gemotiveerde team.
En uiteraard moet je alles dan opvatten ‘in de breedste zin van het woord’.

Was je niet opgevallen hè?

Dat komt omdat je al honderden keren diezelfde woorden hebt gelezen.
Ze komen dus niet meer binnen. Je leest er overheen en slaat ze niet meer
op.

Het is dus een poepsaaie boodschap. Dat noemen we ook wel ‘nontent’.

‘Wat we van jou verwachten’
Die zelfde nontent vind je vervolgens terug in de opsomming van functie-
eisen.

Als ik je zou vragen nu even je ogen dicht te doen zonder verder te lezen,
durf ik er best veel geld op te zetten dat je minimaal 10 standaard
vacature ‘buzz words’ kunt opdreunen. Probleemloos. En waarschijnlijk nog
wel een stuk meer. Probeer maar!

En? Hoever ben je gekomen?
Klaar voor de controleronde? Let op dan op. Hieronder vind je de functie-
eisen van bijna alle banen in Nederland.

Het feest der herkenning:

Enthousiast, resultaatgericht, team player, ondernemend, creatief,
klantgericht, oog voor detail, ambitieus, huppelepup werk- en denkniveau,
zoveel jaar relevante ervaring (in een vergelijkbare functie), hands on-
mentaliteit, gefocust, sterke affiniteit met ‘iets’, uitstekende communicatieve
vaardigheden, zelfstandig, vloeiend in een willekeurige taal (in woord en
geschrift), geen 9-tot-5-mentaliteit, representatief, gedreven, flexibel en, tot
slot, is er altijd wel een ‘must’ aangevuld met een ‘pre’.

Maar… er is gelukkig wel altijd ‘ruimte voor persoonlijke ontwikkeling’…

Lok betere (en meer) sollicitanten
De economie trekt langzaam een beetje aan. Er komen weer meer banen
beschikbaar.
Werknemers durven voorzichtig verder te kijken naar een ‘nieuwe
uitdaging’. Dat is trouwens de standaard kreet die je als felicitatie op
bijvoorbeeld Linkedin zult lezen.

Zou het nou niet mooi zijn dat je als potentiële werkgever met een
vacaturetekst komt die met afstand aansprekender is dan de standaard
praatjes die we momenteel voorbij zien komen?

Wat zou dat bijvoorbeeld betekenen voor het aantal sollicitanten?
Simpel. Als je de tekst aansprekender, origineler en persoonlijker maakt,
zullen meer goede kandidaten bij jouw bedrijf willen werken.
Je keuze wordt dus ineens een stuk groter. En hierdoor neemt automatisch
de kans toe dat je inderdaad die kandidaat aan tafel krijgt waar je nog vele
jaren met plezier mee samen zult werken.

En het kost je niets extra’s. Niet veel tenminste.
Hooguit een beetje tijd en creativiteit. En soms een beetje geld als je de
teksten door een professional laat schrijven.

Maar denk eens aan het rendement dat je er uit kunt halen. Een frisse,
nieuwe werknemer die oprecht blij is dat hij of zij voor jou aan de slag kan
en ook inderdaad een aanwinst is voor je bedrijf.

En je bedrijfsimago krijgt tegelijk ook een mooie boost. Intern en extern.
Bonus op bonus dus.

Dit is het moment!
Vacaturebank.nl heeft onlangs een onderzoek gedaan naar het
waarheidsgehalte van de vacatureteksten. Dat viel niet erg positief uit:
bijna de helft bleek domweg niet te kloppen met de werkelijke functie of
bedrijfscultuur.

Al die vacatures liggen nu dus onder een vergrootglas. Een mooi moment
om eens te gaan nadenken over een nieuwe communicatiestijl.
Een stijl die past bij je bedrijf, maar vooral die past bij je doelgroep. In dit
geval zijn dat je potentiële werknemers.

Wees vernieuwend en stop met het eindeloos kopiëren van stoffige
vacatureteksten.
Je zult zien dat je imago binnen korte tijd van ‘poepsaai’ naar ‘rete-
interessant’ zal stijgen.

Oh ja, ‘acquisitie n.a.v. deze tekst wordt niet op prijs gesteld’…
comments powered by Disqus
Mail me direct Mail me direct