© iWords.nl | 2010 - 2015
• Tekstschrijven
• Vormgeving
• Communicatieadvies
• Workshops
Pyloon 16
6641 MT  Beuningen
06 - 33 44 86 55
mitch@iwords.nl
Uhm… snoozeknoppen?
Bedoel je niet ‘conversieknoppen’?

Ja en nee…

Natuurlijk heb ik het over de conversieknoppen op je website. Alleen blijken
dat maar al te vaak vermomde snoozeknoppen te zijn.

Wat is dan een snoozeknop op mijn website?
Dat is die goedbedoelde conversieknop die je bezoeker naar een pagina
stuurt om tot actie over te gaan. Maar…

…die actie blijft uit!

Net zoals met de snoozeknop op je wekker of telefoon dus.
Met een hoop gedoe word je verleid om wakker te worden. Piep, piep.
Tingeling. Bzzz bzzz (of iedere willekeurige variant/combinatie daarvan).

Kortom: Actie! Er wordt iets van je verwacht! Snel! Doe iets! Nu!

Een druk op de snoozeknop zorgt ervoor dat je vervolgens weer een
minuut of negen (?) kunt wegdommelen.
Het actiemoment is even voorbij. Rust in de tent. Je bent weer terug bij
waar je begon.

Hoe kan een conversieknop dan een snoozeknop
worden?
Door na de klik iets aan te bieden wat je websitebezoeker weer in slaap
sust.
Oftewel: een solide reden om de opgebouwde actie te stoppen en weer
terug te gaan naar waar ze vandaan kwamen.

Waarschijnlijk Google.

Zo’n snoozeknop kan er bijvoorbeeld zo uit zien:








Beetje overdreven maatje misschien, maar het doel heiligt hier de
middelen.

Nou heb je waarschijnlijk al geprobeerd om op die knop te klikken, maar
dat mag zo dadelijk.
Eerst leg ik je even uit waarom het nu nog gewoon een conversieknop is.

De belofte van iets leuks/goeds/moois etc.
Je kunt de verleiding niet weerstaan. Je MOET op die knop klikken, want er
wordt op een nieuwe pagina iets spannends beloofd: GRATIS DURE
GADGETS!

Wie wil dat nou niet?

Je hartslag gaat omhoog en je verwacht zo direct op een wervende
pagina te landen met een walhalla aan gratis elektronische speledingetjes.

Tot zover dus de conversie. Doel (gedeeltelijk) bereikt. Je bent verleid. De
knop werkt.

Dus je klikt, kijkt, leest vol spanning, maar binnen enkele seconden blijkt
deze conversieknop een snoozeknop te zijn.

Je dommelt weer in. Weg spanning, weg actie en weg conversie.

Wat is er gebeurd?
Je bent teleurgesteld. Er is je iets beloofd, maar dat werd niet
waargemaakt.
Ja, heel misschien wel als je uitgebreid de tijd had genomen, maar dat
hebben wij websitebezoekers niet: tijd. Geduld ook niet trouwens.

Wij hebben haast en willen direct resultaat zien van onze klikbare
inspanningen.

Maar weet je wat, het is makkelijker om je zelf dat idee van teleurstelling te
laten ervaren door je nu wel gewoon te laten klikken.

Ga je gang. Ik zie je zo weer aan deze kant…








Viel tegen hè?
Helemaal geen gratis gadgets. Tenminste niet zoals jij het had verwacht.

Eerst een suf kletsverhaaltje en vervolgens werd van je verwacht een taaie
enquête in te vullen. En daarna moest je je ook nog ergens voor
aanmelden om ‘eventueel’ kans te maken op die beloofde elektronische
lekkernijen.

Je voelt je dus een beetje bedonderd. En 'in real life' zeg je doorgaans
voorgoed vaarwel tegen de website waarop je deze knop tegenkwam.

Daaaag potentiële klant. Daaaag hogere omzet. Daaaag gratis mond-tot-
mondreclame.
Maar vooral ook: daaaag regelmatig terugkerende tevreden
websitebezoeker…

You snooze, you lose
Check dus stuk voor stuk de conversieknoppen op je website.
Als ze niet nakomen wat ze beloven, pas ze dan als de donder aan (ofwel
de knop, ofwel de pagina na de klik).

Een websitebezoeker die zich in de maling genomen voelt, ben je gewoon
kwijt. En met die potentiële klant óók alle personen die hij of zij vertelt over
de teleurstelling die jij op je geweten hebt.

Zo zitten wij mensen nou eenmaal in elkaar. Negatieve zaken worden over
de volle breedte van ons netwerk uitgemeten, terwijl positieve zaken wel
heel erg positief moeten zijn om diezelfde hoeveelheid aandacht te krijgen.

Laat je conversieknopklikkers dus niet in slaap sukkelen. Geef ze wat ze
verwachten.

En liefst nog een beetje meer.

Tot slot nog een stukje geschiedenis
Want we willen natuurlijk allemaal dolgraag weten hoe die gevierde (én
gehate) snoozebutton ooit in ons leven is gekomen (met dank aan Jim
Benton.com).
HOEVEEL SNOOZEKNOPPEN
STAAN OP JOUW WEBSITE?
comments powered by Disqus
Mail me direct Mail me direct