© iWords.nl | 2010 - 2015
• Tekstschrijven
• Vormgeving
• Communicatieadvies
• Workshops
Pyloon 16
6641 MT  Beuningen
06 - 33 44 86 55
mitch@iwords.nl
HOE JE MEER KUNT VERKOPEN
MET ROZEN EN VOETBAL
De juiste communicatiestijl voor je doelgroep vinden, is veel minder moeilijk
dan je denkt.
Waarschijnlijk kun je het al lang, maar weet je gewoon even niet hoe dat
dan werkt.

Weet je wat, ik help je gewoon een stukje op weg. Met een bos bloemen
bijvoorbeeld.

Rode rozen in dit geval. Niet zo’n enkel roosjes waar het geknakte
stengeltje met een plakbandje recht wordt gehouden, maar een flinke bos
bloeiende rozen.

Die zie je vaak genoeg bij de bloemist. De kans is ook behoorlijk groot dat je
zo’n bos wel eens hebt meegenomen. Voor je partner. Of voor je moeder,
of gewoon voor iemand die je op dat moment een mooie bos rozen wilde
geven.

Weet je trouwens nog waarom je dat deed? Was dat een ‘zomaar’ bos of
was het bedoeld als bedankje? Of wilde je er misschien iets mee bereiken?

Hoe vaak koop je ´zomaar´ een bos?
Stel nou dat het een ‘zomaar’ bos was. Had je die dan misschien eerder of
vaker gekocht als er voor jou ook iets mee te verdienen was?
Lijkt me wel, want we vinden het leuk om mensen blij te maken, maar het is
natuurlijk nóg net even leuker als je er zelf ook beter van wordt.

Kijk dus even naar het onderstaande voorbeeld.













Links heb je een bos rozen. Niets bijzonders. Gewoon een foto met wat
woorden.
Zien we zo vaak.

Maar nou dan de rechter versie. De zelfde bos rozen, voor de zelfde prijs
(ook al staat die hier niet bij). Toch krijg je hier meer waar voor je geld.
Door die bos te kopen en aan je partner te geven, is de kans groot dat
(met de juiste timing) jij die avond zonder onderbrekingen naar een
voetbalwedstrijd kan gaan zitten kijken.

Je hebt dus twee keer prijs met één aankoop.

Vind de verborgen meerwaarde van je product of
dienst
Nou heb ik in dit voorbeeld even het cliché van ‘man-koopt-bloemen-
voor-zijn-vrouw’ gebruikt, maar het maakt natuurlijk niet uit wat je koopt of
aan wie je dat geeft.
De adverteerder van deze bos rozen, heeft prima begrepen dat hij sneller
iets zal verkopen als hij een meerwaarde aan zijn product meegeeft.

Slim gedaan, want mannen mogen best wat vaker een bosje bloemen
komen kopen. Niet alleen op Moederdag of Valentijnsdag. Ik in ieder geval
wel...

Ken de behoefte van je doelgroep
Deze verkoper heeft goed gekeken naar de reden die een man kan
hebben om een bos bloemen te komen kopen en merkte dat dit eigenlijk
alleen maar was om anderen een pleziertje te doen. Al dan niet verplicht
natuurlijk…

Maar wat als die mannen er zelf ook nog iets aan overhouden? Een bos
met een bonus dus. Dan is de kans een stuk groter dat ze wat vaker
onderweg naar huis bij het bloemenstalletje zullen stoppen.

Deze verkoper heeft zijn doelgroep vergroot door niet te denken als
bloemist, maar juist door zichzelf te verplaatsen in de koper van zijn
bloemen.
Hij werd dus zelf even zijn eigen klant en heeft zich toen bedacht dat zo’n
bos rozen niet echt goedkoop is en dus niet zo vaak als ‘zomaar’ ruikertje
wordt gekocht.

Hij heeft simpelweg door het gevoel van de klant te benadrukken, de
praktische waarde van de bos verhoogd en daarmee dus zijn omzet.

Door je doelgroep te kennen, kun je de boodschap daarop aanpassen om
het effect zo optimaal mogelijk te maken. Het maakt daarbij niet uit wat je
boodschap of doel is.

Help je klant door een keuze voor ze te maken
En dat werkt eigenlijk overal wel voor. Je moet alleen wel even de tijd
nemen om te denken vanuit je (potentiële) klant. Gebruik hun taal en
behoeftes om ze een handje te helpen.

Iedereen wil zelf zijn keuzes kunnen maken, maar je maakt het je klant al
een stuk makkelijker als je die keuzes eigenlijk al op een presenteerblaadje
aanreikt. Benadruk de unieke voordelen en zeg in feite: "als je dit niet koopt,
loop je een prachtige kans mis".

Kijk tot slot nog even naar de voorbeelden hieronder. Misschien haal je er
wel inspiratie uit voor je eigen product of dienst…
comments powered by Disqus
Mail me direct Mail me direct
Hoe je meer kunt verkopen met rozen en voetbal
Communiceer anders met je doelgroep
Communiceer anders met je doelgroep
Communiceer anders met je doelgroep
Communiceer anders met je doelgroep
Communiceer anders met je doelgroep
Communiceer anders met je doelgroep
Communiceer anders met je doelgroep
Communiceer anders met je doelgroep