© iWords.nl | 2010 - 2015
• Tekstschrijven
• Vormgeving
• Communicatieadvies
• Workshops
Pyloon 16
6641 MT  Beuningen
06 - 33 44 86 55
mitch@iwords.nl
HANDSCHRIFTLETTERTYPE:
WAAROM EN WANNEER?
Waarom gebruik je een handschriftlettertype in bedrijfsteksten en is dat
eigenlijk wel nuttig?

Ja, dat kan zeker nuttig zijn. Maar je moet wel even op een paar zaken
letten. Het zit ‘m in de details. Te veel is (ook hier) gewoon niet goed.

Wanneer gebruik je het dan?
Dat hangt van je doel af. Wat wil je er mee bereiken?
Ik gebruik zelf ook hier en daar een handschriftfont op mijn site. NIet veel,
maar je komt het vanzelf tegen als je een paar minuten rondklikt.

En waarom gebruik ik op die plaatsen niet gewoon een regulier lettertype?
De reden is eigenlijk belachelijk simpel: ik wil aandacht trekken. Het is voor
mij in dit voorbeeld een tool om jou, als lezer, ergens op te wijzen. Iets
waarvan ik vind dat het een toegevoegde waarde heeft. In dit geval vind
ik het belangrijk dat je de informatie leest om je interesse verder aan te
wakkeren.  Mijn doel is de bezoeker nog een laatste zetje te geven om op
de conversieknop te klikken.

Wat is jouw doel?
Maar dat is niet voor iedereen de reden om een handschriftfont in te zetten
als marketing tool.
Hieronder zie je de drie meest voorkomende motivaties:

1. Aandacht van de lezer trekken (een specifieke actie uitlokken, zoals in
mijn geval);
2. Onderdeel van je huisstijl (je logo of doelgroep);
3. Een ‘persoonlijke’ noot toevoegen (vertrouwen wekken).

Laat ik ze gewoon even op volgorde langlopen.

1. Aandacht van de lezer trekken
Je wilt de blik van je lezers in een bepaalde richting sturen. Dit kun je o.a.
doen door het formaat van je font of bijvoorbeeld een afwijkende kleur.

Maar in dit geval gebruik je een handschriftlettertype (zoals ik dat heb
gedaan). En daar moet je voorzichtig mee zijn. Het effect hangt af van een
aantal zaken:

Het lettertype (is het makkelijk leesbaar?)
De kleur (valt het genoeg op in je uiting?)
De hoeveelheid (overkill verpest je boodschap)
De grootte (‘overschreeuwt’ het de rest van je tekst?)
De plaatsing (is duidelijk waar je naar verwijst?)

Al die zaken moeten in balans zijn om het gewenste effect te bereiken:
extra aandacht voor een boodschap in je boodschap.

Daarmee geef ik gelijk aan dat het gebruik van een handschriftlettertype
nooit de basis mag zijn van je teksten. Niet op je site, niet in je geprinte
media en ook niet in je eventuele tv-reclames.
Gebruik je semi-nonchalante letters met mate en denk goed na over hoe
je ze inzet. Het moet een toevoeging blijven.

Publiceer  dus niet al je teksten in een handschriftfont. Gewoon nooit doen.
Het maakt je tekst amateuristisch en geeft  bijvoorbeeld je bedrijfswebsite
de uitstraling van een hobbyproject.























2. Onderdeel van je huisstijl
Het kan goed zijn dat je al een handschriftfont in je logo gebruikt, of dit van
plan bent. Bijvoorbeeld als onderschrift of misschien is zelfs je bedrijfsnaam
helemaal ‘handgeschreven’.

Je bent daarmee niet de eerste en zeker niet de enigste. Er zijn genoeg
voorbeelden te vinden van (grote) partijen die voor een handschriftvariant
hebben gekozen in hun beeldmerk of promotie.
Soms is dat al van oudsher het geval, maar tegenwoordig is het vaker een
bewuste marketingkeuze geweest.



















In deze voorbeelden is het doel soms niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk
vond men dit gewoon ‘mooi’ op het moment van invoeren, of anders
passend bij het imago van het merk. Daarvoor zou je het bedrijf zelf
moeten benaderen.
In het Unox-voorbeeld hierboven zal het meer te maken hebben gehad
met een combinatie van twee punten: het trekt de aandacht (punt 1) en
het voegt iets persoonlijks toe (punt 3, kom ik zo op terug).

Als je zelf kiest voor het gebruik van een handschriftfont in je huisstijl, zorg er
dan voor dat je dit consequent overal in doorvoert om je herkenbaarheid
te waarborgen.
Deze keus heeft behoorlijk wat impact. Denk er dus goed over na, want
tussentijds veranderen, betekent ook dat je al je uitingen zal moeten
aanpassen (website, briefpapier, visitekaartjes, advertenties, bedrijfsauto’s 
etc.).

3. Een ‘persoonlijke’ noot toevoegen
Dit is momenteel de meest gebruikte reden voor het inzetten van een
handschriftlettertype.
Je ‘fopt’ hiermee in feite je lezer door net te doen alsof er nog even snel
een persoonlijke toevoeging is gedaan.

Een handschrift is natuurlijk erg intiem. Iedereen heeft een eigen variant (al
dan niet leesbaar) en die persoonlijkheid wil je uitstralen naar je doelgroep.
Je zegt hiermee dat je graag in hun wereld wilt leven. Je voelt je betrokken
en bewijst dit door de moeite te nemen speciaal iets voor ze op te
schrijven. Zogenaamd dan.

In het Unox-voorbeeld wordt bijvoorbeeld een toevoeging op het
dagelijkse boodschappenlijstje gesimuleerd. Geschreven zoals je het
waarschijnlijk zelf tussen de melk en het halfje volkoren zou zetten.
Herkenbaar en dus vertrouwd. Onbewust pikt de consument die signalen
op en grijpt naar het familiepak Unox. Missie geslaagd.

Meer dan 100 jaar geleden
Handschriften gebruiken in je uitingen is niet nieuw. Ook in het begin van de
vorige eeuw werd deze truc al toegepast. Bijvoorbeeld door Verkade en
Palmolive.
Beide merken zijn inmiddels flink gegroeid, maar ook vandaag gebruiken ze
nog steeds een handschriftfont in hun uitingen.
En misschien is dat wel de reden dat hun koekjes bij jou in de la liggen en je
handen dagelijks met hun zeep worden gedesinfecteerd. Die manier van
communiceren is dus ook na ruim honderd jaar nog succesvol gebleken.




































Kleine waarschuwing tot slot
Het is tegenwoordig vrij eenvoudig om je eigen handschrift om te zetten
naar een font die op je eigen pc kan worden gebruikt. Ik heb het zelf
geprobeerd, maar helaas is mijn handschrift ook digitaal volkomen
onleesbaar. Onbruikbaar dus.

Via internet zijn enorm veel handschriftvarianten te vinden. Dit is
bijvoorbeeld een goed startpunt. Maar let op welk type je kiest. Het moet
vooral makkelijk leesbaar blijven en niet voor verwarring bij de lezer zorgen.
Als je ‘click’ bedoelt, zorg dan ook dat er geen ander woord lijkt te staan…







Tip: Let wel op dat je nieuwe lettertype ook 'leesbaar' is in alle browsers.
Dit kun je zelf instellen aan de achterkant van je website door bijvoorbeeld
Google web fonts te gebruiken.
Verschillende ontwerpplatformen gebruiken hiervoor diverse methodes.
Kies de juiste om je handschriftlettertype ook te tonen zoals je hebt
bedoeld. Voor het gemak vind je hier een overzicht van de verschillende
oplossingen.

Kijk vanaf nu ook eens met een kritische blik naar tv-reclames, websites en
reclamefolders. Ik garandeer je dat de handschriftlettertypes je ineens om
de oren lijken te vliegen.
Bepaal voor jezelf welk gevoel de verschillende varianten bij je oproepen
(onleesbaar, opdringerig, subtiel, mooi, te klein, te veel etc.) en baseer daar
je eigen keuze op.
comments powered by Disqus
Mail me direct Mail me direct
Handschriftlettertype: waarom en wanneer
amateuristische website
Idols
Unilever
Unox
Johnnie Walker
Coca Cola
Oude Palmolive reclame
Oude verkade reclame
Verkade handschriftlettertype
Palmolive handschriftlettertype
Verwarrend lettertype