© iWords.nl | 2010 - 2015
• Tekstschrijven
• Vormgeving
• Communicatieadvies
• Workshops
Pyloon 16
6641 MT  Beuningen
06 - 33 44 86 55
mitch@iwords.nl
BEHANDEL JE WEBSITEBEZOEKER
ALS EEN HOND!
Zo, die stelling zal alvast wat haren overeind hebben gekregen. Logisch,
want het nou niet bepaald respectvol om je potentiële klanten op die
manier te benaderen.

Tenminste, dat lijkt zo.
Gelukkig is de waarheid een stuk vriendelijker en simpeler. En dat ga ik je
hieronder uitleggen.

Iedereen lijkt op een hond
Laten we voor de goede orde even beginnen met het feit dat het
overgrote deel van ons mensen, honden op een hele prettige manier
behandelen.
Comfortabel mandje in een warme kamer, iedere dag een bak met lekker
voer, paar keer per dag naar buiten om te rennen, poepen, snuffelen en
katten te verjagen en natuurlijk op z’n tijd een uitgebreide kriebelsessie voor
achter de oren.
Honden hebben het dus eigenlijk over het algemeen prima voor elkaar.

Nou binden we onze websitebezoekers natuurlijk geen halsbandje en riem
om, maar ik zal je uitleggen wat wij met z’n allen gemeen hebben met
honden. Inderdaad: wij allemaal, want (bijna) iedereen bezoekt wel eens
een website.

Het ‘geheim’
Het geheim zit ‘m in de commando’s die je doorgaans aan honden geeft.
Die zijn namelijk duidelijk en kort en laten niet veel ruimte voor interpretatie.
Ze reageren er goed op. Die commando’s worden ook door iedereen
gebruikt. Een universele taal dus die verdomd simpel te leren is.
Het gaat tenslotte niet om enorme zinnen, maar slechts om een paar
eenvoudige, korte woorden.

Let maar op…

Zoek!
Die kennen we wel als hondenbezitter. Ook als niet-hondenbezitter
trouwens.
Er moet iets gevonden worden. Een hond doet dat voornamelijk door
goed te snuffelen, maar wij mensen hebben daar zoekmachines voor
bedacht. Google bijvoorbeeld.
Je eerste opdracht aan je (nu nog) potentiële websitebezoeker is dus
‘Zoek!’.
Zoek op Google naar wat je nodig hebt. Het liefst natuurlijk naar jou, als
ondernemer.

En, gehoorzaam als de surfer is, wordt er ook inderdaad druk gezocht.

Maar dan?

Hier!
Dan komt natuurlijk de volgende stap. Je moet de aandacht trekken. Een
hond komt (vaak) wel als je hem roept met dit commando, maar in het
lijstje zoekresultaten in Google staat meestal een heel leger aan baasjes
‘Hier!’ te roepen. En de grote ervaren roedelleiders kunnen vaak een stuk
harder roepen dan de baasjes die lager in rang staan.

Allemaal proberen ze het met hun eigen wervende ‘Hier!’-variant. Of niet
natuurlijk, want niet iedereen weet hoe dat moet.
Het gaat er dus om wie op de meest aantrekkelijke manier ‘Hier!’ kan
roepen.
De winnaar wordt vervolgens beloond met een klik op de link naar zijn of
haar website.

En dan is het de hoogste tijd voor je volgende commando. En hele
belangrijke trouwens.

Blijf!
Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je nieuwe websitebezoeker
direct weer wegrent om bij de andere ‘baasjes’ te gaan snuffelen.
Je bent dus nu al een stapje verder met het ‘lokken’ van een klant, maar
dat ‘Blijf!’ blijkt in de praktijk nogal lastig te zijn.

Een bezoeker van je website blijft namelijk alleen als jij hem of haar in een
paar seconden kunt overtuigen van het feit dat ze op de juiste plek zijn
aangekomen.
Je content is in dit stadium dus van levensbelang.

Zorg dat die op orde is. Maak direct duidelijk hoe jij je bezoeker gaat helpen
een probleem op te lossen. En…

Zorg ervoor dat deze bezoeker verder je website wordt ingelokt. Je wilt ze
dus naar een ander locatie loodsen.
Bij een hond is dat redelijk eenvoudig. Je gooit een bal in de richting waar je
de hond wilt zien rennen en roept je volgende commando:

Aport!
Als een malle zal de hond blindelings achter het balletje aanrennen. Op
zoek naar actie en de belofte van iets leuks.
Zo werkt dat ook met je websitebezoekers. Maar als er vanaf je
landingspagina geen drol meer te beleven is, gaan ze op zoek naar een
baasje dat wel iets leuks te bieden heeft.

Zorg dus voor een conversieknop waar je bezoeker bijna niet af kan blijven.
Beloof meer informatie (en kom dat dan ook na), of doe een
onweerstaanbaar aanbod.
Het hangt natuurlijk maar helemaal van je product of dienst of bedoeling
af, maar die conversieknop is belangrijk. Erg belangrijk.

Je wilt dat je bezoeker actie onderneemt door bijvoorbeeld richting jouw
webwinkelassortiment te rennen en een product uit te zoeken. Aport!

Los!
Maar dan…
Dan is het zaak om deze bezoeker iets aan jou te laten geven.
Bij honden werkt het commando ‘Los!’ meestal wel. Ze laten bijvoorbeeld
het balletje los en gaan kwispelend staan wachten op wat er nu gaat
komen. Hopelijk iets leuks.

Mensen houden ook graag dingen vast. Hun geld bijvoorbeeld. Het is dus
aan jou de taak om ervoor te zorgen dat dit geld wordt losgelaten.

Dat doe je door het makkelijker voor ze te maken. Een hond geef je in ruil
voor bijvoorbeeld een ‘gestolen’ pantoffel en smakelijk koekje.
Wij mensen hoeven dat koekje niet zo nodig. Wij zijn namelijk behoorlijk
veeleisend.

Maar een onverwachte extra korting en bijvoorbeeld een aantrekkelijke en
eenvoudige betaalomgeving kunnen prima werken.
Het is voor je bezoeker ineens een stuk interessanter geworden om zijn of
haar geld ‘los’ te laten, want er staat iets tegenover: een extraatje én
probleemloos afrekenen.

Braaf!
Want dat is je nieuwe klant zeker als de aankoop daadwerkelijk is gedaan:
'Braaf!'
Hij of zij heeft precies gedaan wat je graag wilde. Net als je hond die
kwispelend terug komt rennen met het weggegooide balletje.

Er is een aankoop gedaan, er is een contactmoment, what ever… Je
conversieknop heeft gewerkt en daarvoor moet worden bedankt.
‘Braaf!’ klinkt wat apart als dit tegen mensen wordt gezegd, maar daar
hebben we natuurlijk allang een prima oplossing voor gevonden.

Komt deze je bijvoorbeeld bekend voor:
Bedankt voor uw aankoop! U ontvangt het bestelde product binnen bla,
bla, bla…

Of deze:
Ontvang bij uw volgende bestelling een korting van bla, bla, bla…

Het gaat er om dat je laat weten dat je blij bent met de actie van deze
klant. Dat blijft namelijk  hangen en verhoogt je klantbeleving.

Maar na die betaling of dat contactmoment hoef je de klant nog niet
direct met rust te laten.

Volg!
Het opendeurtje van de commando’s. Eigenlijk kun je deze zelf al invullen.
Maar voor de zekerheid leg ik hem toch nog even uit.

Bij een hond werkt dat zo: als je wilt dat je beste vriend met je meeloopt en
jou in de gaten houdt, geef je het commando ‘Volg!’.

Bij mensen gaat dat grappig genoeg niet veel anders. Tenminste niet bij
websitebezoekers.
Het internet barst namelijk uit zijn voegen van de volgknoppen voor alle
denkbare varianten van social media.
En vergeet natuurlijk de gratis nieuwsbrieven niet. Allemaal bedoeld om
ervoor te zorgen dat je met regelmaat weer even in beeld bent bij deze
nieuwe klant.

Een beetje de omgekeerde versie van de hondenwereld waarin jij
wegloopt en de hond meewandelt.
Want met die volgknoppen en nieuwsbrieven doe je niets anders dan af en
toe digitaal in het blikveld van je volger of lezer springen en roepen: Hallo,
hier ben ik weer met iets leuks! Zullen we dat ene spelletje van ‘Los!’ weer
doen?’

Maar let op: zowel honden als mensen blijven je niet lang volgen als er
niets tegenover staat.
Geef je hond een koekje en je klant interessant nieuws of unieke
voordeeltjes. Hou het aantrekkelijk voor ze om jou in hun mailbox toe te
laten. Maar overdrijf niet door om de haverklap in beeld te springen.

Dat gaat namelijk al snel irriteren en na 30 koekjes loopt je hond ook niet
meer mee. Hou het speciaal.

Groeien maar!
Zo simpel kan het dus zijn. Daar zijn geen ingewikkelde
marketingonderzoeken voor nodig.
Verplaats je gewoon in de gedachten en het instinct van een roedeldier
en vertaal dat naar het gedrag van een kuddedier: wij mensen dus.

Geef je websitebezoekers de behandeling die ze verwachten en
verdienen. Behandel ze als een hond (en verhoog je omzet).

comments powered by Disqus
Mail me direct Mail me direct